Thursday, January 29, 2009

Choosing a new alloy horsey.

Could be as easy as going to a friend’s bike shop saying you are poor, point to an orange bike and saying please. That time I ended with a good bike, a bike that I grew to like. But a bike with a few compromises not adapted to my use. Mostly it was too short; it would get twitchy at 55km/h in TT position, at 65 I had to shift my weight back, 75 was the limit of sanity. My old Peugeot Aubisque had seen more than the ton a few times without fuss. In fact I only noticed the numbers looking at the max speed of day on the counter.

So I wanted something longer, tougher feeling, better braking. Then I started to think that I wanted to do a bit of off-road with friends, that I get lost in the middle of nowhere on unpaved paths and that I want to do Paris Roubaix. So a cyclocross was the only choice.
I hesitated between:


A Kona. Great looks, but cables on the down tube... Come on...


A Focus. This would is exactly what I wanted (I don’t care about the UCI), but they did not make an offer my bike shop could not refuse.


A Orbea. Sadly lacking disks and with a BORING paint job. But sold at my local bike shop for a bit over 1000€ with the pedals thrown in. You can’t see it in pictures, but the frame in size 54 has a wonderful geometry. So this is my new training partner.

It’s here in 10 days… This is worse than waiting for Father Christmas…



Choisir mon nouveau bourrin d’alu. Cela pourrait être aussi simple que d’aller dans un magasin de vélo d’un pote en stipulant sa pauvreté, montrer un cadre orange et dire s’vou’plait. Le vélo obtenu était bon, un vélo que j’ai apprécié. Mais avec toutefois quelques compromis inadaptés. Plus que tout, il était trop court ; il commençait à être instable à 55km/h en position aéro, à 65 je devais me mettre sur la roue arrière, et 75 était sa limite absolue. Mon vieux Peugeot Aubisque a vu l’autre face de 100 sans en faire toute une histoire. En fait je m’en rendais compte seulement après en regardant la vitesse max de la journée.

Donc, je voulais un truc plus long, plus solide, avec meilleur freinage. Puis j'ai commençé à penser que je voulais faire un peu de VTT avec les potes, me perdre au milieu de nulle part sur des routes en pavés et que je veux faire le Paris Roubaix. Donc un cyclocross était le seul choix. J’ai hésité entre :

Un Kona. Super look, mais les câbles sur le tube diagonal...


Un Focus. C'est exactement ce que je voulais (m’en fout de l’UCI), mais ils n’ont pas fait l’offre que ma boutique ne pouvait pas refuser.

Un Orbea. Malheureusement sans disques et une peinture BOF. Mais vendu à un pet de plus 1000 € avec les pédales incluses. Ce n’est pas visible sur les photos, mais le cadre en 54 à une géométrie fantastique.

Voici donc mon nouveau partenaire d’entrainement.
Il est là dans 10 jours… C’est pire que d’attendre le Père Noël…

No comments:

Post a Comment